vineri, 10 mai 2013

RECRUTAREA SI SELECTIA UNUI MYSTERY SHOPPER


Discutam zilele trecute cu o veche prietena despre cum au inteles unele companii de consultanta  termenul “ mystery shopping” in Romania.

Atat eu, cat si ea am avut ocazia de-a lungul carierei noastre sa cautam diverse companii de consultanta care sa poata furniza acest serviciu cat mai adaptat nevoilor noastre specifice din acele momente.

Am constatat ca una dintre marile probleme ale unui proiect de mystery shopping o constituie recrutare si selectia mystery shopperilor.
Consultantii veneau la discutiile cu noi cu “tema pregatita”, fara sa puna accent pe angajatii care efectuau evaluarea in teren. Multi dintre ei, intrebati despre cum fac evaluarea candidatilor, aveau timpi morti in a-mi oferi un raspuns concret, multi se limitau doar la un raspuns de genul “ anunt pe BestJobs si selectie la telefon”, fara sa aminteasca de abilitatile care trebuie avute in vedere, de training-ul care trebuie facut in vederea pregatirii mysery shopperilor pentru evaluare/ completare chestionare.

Atrag atentia asupra acestui lucru extreme de important intr-un proiect de mystery shopping deoarece un astfel de evaluator poate duce foarte usor la esuarea initiativei tale constructive de a vedea cum iti percep clientii serviciile oferite si comunicarea angajatilor tai. 
O sa va dau si un exemplu de gandire a unui mystery shopper cu care am avut ocazia sa discut cu ceva vreme in urma :
Profil: femeie, varsta 46 ani, studii medii, somera.
“am evaluat 2 dintre consultantii de vanzari cu ajutorul intrebarilor pe care le aveam in chestionarul furnizat de compania de consultanta, dar pe cel de-l treilea nu l-am mai evaluat pentru ca deja aveam o parere despre ce se intampla acolo si cu o simpla privire asupra lui mi-am dat seama ce fel de om este”.
Este normal sa platesti o firma de consultanta care iti furnizeza la final un raport bazat pe niste chestionare completate de oameni care gandesc astfel? Cum putem preintampina  aceste probleme? Ce profil ar trebui sa aiba un Mystery Shopper?

Consider ca este esential, cand stabilesti acest profil, sa ai in vedere abilitatile sale de comunicare, experienta sa de a analiza, de a concluziona, de a percepe ce inseamna un serviciu de calitate, pasiunea sa pentru shopping, experienta  in domeniul pe care il are de evaluat - in anumite cazuri, seriozitatea de care da dovada, disponibilitatea  de a se deplasa in mai multe locatii; fiecare mystery shopper trebuie selectionat in mod diferit, in functie de nevoile fiecarei companii, in functie de serviciile pe care le au de evaluat.
Un alt aspect important este controlul/verificarea mystery shopperilor; tu ca si consultant, este imperios necesar sa ai o cheie de control asupra datelor introduse de ei in chestionare.
Despre acest din urma aspect voi mai vorbi in postarile ulterioare.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu